söndag, februari 15, 2009

KYRKPLURA

Tillbringade söndagförmiddagen med att lyssna till Eldkvarn i P1. De gamla rockarna deltog i dagens gudstjänst som sändes från Tegs kyrka i Umeå. Som den korsning av Lars Norén, Evert Taube och Bob Dylan han är passade Plura på att få fram sitt budskap genom att bl a sjunga Kärlekens tunga:
"Jag hörde vad demonerna sa,
det är slut och ingen kan hjälpa dig.
Jag trodde jag sett det mesta,
det här var inte vad jag väntat mig."
Eldkvarn har turnerat i landets kyrkor med sin mässovariant som de kallar Kärlekens törst. De trogna har stått i långa ringlande köer utanför templen och det har varit svårt att få plats i Guds hus när rockbandet var på plats. Själv försökte jag komma in i Jakobs kyrka i somras men missbedömde situationen totalt genom att underskatta behovet av andlighet hos den överåriga rockpubliken och kom ca en kvart innan gudstjänsten började. Bara för att konstatera att det redan var knökfullt.
Men nu kan man höra mässan i radions P1 (http://www.sr.se/sida/sandningsarkiv.aspx?programid=945). Det är ett utmärkt tillfälle att höra dessa medelålderns apostlar live i sin rätta miljö. Man bör dock vara beredd på att lyssna till en rejäl dos av den tunga norrländska varianten av kyrkligt gudsnack levererat av den lokale prästen Larsa Rännar.
Litet besviken blev jag trots allt eftersom bandet hoppade över min personliga favoritlåt Pojkar, pojkar, pojkar här kommer ett tungt år till:

Respektera upphovsrätten/Respect the copyrights

Dela med dig på Facebook
Powered By Blogger