onsdag, februari 18, 2009

GURSKY THE GREAT

I förrgår skulle jag plåta den tyske konstnären Andreas Gursky som ställer ut på Moderna museet. Efter ankomsten dit blev jag upplyst av den pressansvariga att Gursky inte önskade sig någon fotografering. Till saken hör att mannen själv är fotograf, hans far var fotograf och hans farfar med. Reportern Clemens och jag utbytte menande blickar och följde med på Den Stores egen visning av konstverken. Jag blev helt tagen av hans gigantiska, superphotoshopade, pedantiskt utförda fotomontage. Detta måste ha synts tydligt eftersom Gursky så småningom motvilligt lät sig fotograferas. Clemens informerade honom på tyska om att herr Holzer var en seriös (läs: harmlös) fotograf, absolut inte någon paparazzo och till råga på allt född i Warszawa. OK, sa Den Store, men inga närbilder, vilket jag helt frivilligt lydde och använde en vattenkanna som förgrund.
Andreas Gurskys bilder kan man se bl a här.
Läs också Clemens Poellingers artikel i SvD.

Respektera upphovsrätten/Respect the copyrights

Dela med dig på Facebook
Powered By Blogger