torsdag, september 25, 2008

Äppel, päppel


Det är äppeltider och på Sveriges arbetsplatser dyker det upp kassar
fulla med äpplen som folk med äppelträd i sina trädgårdar släpat med
sig. Förtvivlat ber de om hjälp med att ta hand om den rikliga skörden.
Själv fick jag en kasse av matkreatören Tina Hellberg när jag plåtade
i hennes trädgård förra veckan (se bilden).
Efteråt bakade jag en smulpaj som till min förvåning blev mycket god.
Jag trodde att jag hade följt receptet från "Vår kokbok" men det visade
sig att jag råkade använda cayennepeppar istället för kanel. Ett
misstag som rekommenderas varmt. Denna äppelpaj med sting bör
avnjutas ljummen med en skopa vaniljglass på.
tasteline.com finns ett bra recept för smulpaj men kom ihåg att
ersätta
kanel med cayennepeppar!


Respektera upphovsrätten/Respect the copyrights

Dela med dig på Facebook
Powered By Blogger