torsdag, juni 05, 2008

Eisbein mit knödeln



Under ett besök i den sydtyska staden Stuttgart förra veckan
kunde jag inte motstå frestelsen att beställa in en tallrik lokala
specialiteter som går under benämningen Paulaner teller.
In kom ett gigantiskt fat av pizzastorlek till bredden fylld med
eisbein mit två sorters knödeln mit ankbröst mit en rejäl skiva
fläskstek mit kokt rödkål. Mina bordsgrannar utlyste en tävling
om vem kunde länsa tallriken på kortast möjliga tid. Jag erkänner
villigt att jag var inte den som kom först, jag fanns inte ens bland
de tre första. Till saken hör att de flesta vid detta bord var kockelever
från Umeå universitet. Dessa killar och tjejer hade så att säga
mycket större kapacitet än lilla jag.
Det är väl onödigt att tillägga att den bastanta måltiden sköljdes
ned av några riktigt stora glas weissbier.
Krogbesöket slutade med att alla uppnådde slags tillstånd av
bedövande mättnad eller ska man kanske säga eisbeinkoma?

Respektera upphovsrätten/Respect the copyrights

Dela med dig på Facebook
Powered By Blogger